FK… uppenbarligen inte nog med det man har…

10 08 2009

Uppenbarligen räcker det inte med allt som finns runt omkring en, det skall diskuteras och tjafsas med Försäkringskassan också. Så här ligger de till just nu, jag får inga pengar eftersom de väntar på papper om hur länge jag har varit inne på sjukhuset.

När jag väl fylde i vilka dagar jag var borta så hade jag bara papperet där jag kunde fylla i tio dagar. Dessa fylde jag i och i övriga upplyssningar skrev jag i varför anmälan var sen coh se bifogat läkarintyg. Jag anmälde redan den 28/6 när vi åkte in men av någon konstig anledning gick inte det fram så när jag runt den 20/7 ringde och pratade med dem om hur de skulle göra med föräldrapenningen fick jag typ en utställning att jag inte hade ringt och stoppat det. Öööö… det var ju de jag gjorde. Hon skickade ut anmälan som jag skulle få dagen efter men som kom tre dagar efter, även fast jag sa det till henne att oavsett om det är a brev eller inte går det inte snabbt här där jag bor. Hon vägrade lyssna men nog om det… jag fyllde i de 10 dagarna som jag nämnde innan eftersom jag inte hade det andra papperet och som skrivit innan skrev med se bifogat läkarintyg.

I måndags den 3 pratade jag med en tjej och hon sa att hon inte kunde betala ut några pengar för hon hade inte ett underlägg för de dagarna som stod på läkarintyget utan bara de 10 dagarna jag hade skrivit in. Jag sa att jag skulle komplitera och hon efter mycket tjafs skulle betala ut runt 7000 kr i onsdags 5/8. Kom det några pengar i onsdags? Nej… jag tänkte, okej men det kanske tar 3 bankdagar istället för 2 som hon sa. Torsdagen kom men inga pengar på kontot…  Jag tänkte, okej jag ringer på fredagen men på fredagen hände det lite saker så jag glömde totalt bort FK och det blev helg. Jag fick helt enkelt digga läget med att ha några få fjuttiga hundralappar kvar på bankkortet.

Nu när det är måndag så ringde jag upp fk. Första samtalet sa jag att jag ville bli uppringd, det är någon sådan tjänst de har på sin köprat i telefonkön och jag var då 201 i kön och det skulle ta 20 minuter ungefär. Efter mer än två timmar och ingen hade ringt upp ringde jag upp FK igen. Denna gång blev jag 278 i kö och vänta mer än 25 minuter. Jag stannade kvar i luren eftersom de skulle ringa upp gången innan och de gjorde dem inte så jag vågade inte att vänta på att de skulle ringa upp mig igen.

När jag väl kom fram och det blev min tur fick jag prata med en kille och jag frågade, var är mina pengar som jag blev lovade i onsdag? Han konstaterade då att jag inte kunde få några pengar och att hon som hade lovat mig pengar i onsdag hade inte den möjligheten att lova mig pengar och att hon gjorde fel. Den personen kunde inte bara lova sådär och han tyckte det var pinsamt att hon hade gjort som hon hade gjort. Eftersom de fortfarande inte har fått mina papper inscanade så kan de inte skicka ut pengar…

Blir så arg. Alltså detta är min rättighet  och oavsett vad så tycker jag att läkarintyget borde räcka men när jag hävdade på det sa ha, ”Ja men jag vet ju inte om doktorn kanske tycker att ni skall vara där fast ni inte vill vara där”. Men hallå, tror du att jag vill vara inskriven på sjukhus hela tiden? och det har till och med fungerat innan. Blir så förbannad för har de inge läkarintyg kan de inte betala ut pengar och när de väl har ett och jag till och med skriver på papperet se bifogat läkarintyg borde väl det betyda att jag godkänner det som står på läkarintyget men nej. Det fick jag inte så jag fick villigt vänta och han sa att din handläggare ringer dig om det är något och jag sa, kan du be dom ringa mig ändå så jag vet när jag får mina pengar och efter mycket diskussion där så fick jag det tillslut. Ja alltså att de skall ringa mig när de tar tag i ärendet. Pengarna, ja de vet man ju aldrig!

Jag har 1 kr på kontot. En hel krona eftersom mina 920 kr som jag fick i föräldrapenning inte räckte så långt så kan ni förstå varför de har börjat sina… det blir väl snart att gå till socialen. Mamma och pappa har varit gullig och skickat ut 1000 kr och vad vore jag om jag inte hade dem? Men ändå… man vill ju klara sig själv och inte springa till mor och far hela tiden. Tycker att fk klantar sig hela tiden eftersom de har kunnat skicka ut när jag har skrivit datumen på övrig information och inte ens kryssat i något men inte denna gång. Då räcker inte ett sketna läkarintyg med datumrena… blir så arg. Tycker att de kan betala eftersom de vet att de kommer in men nej… dom och deras regler men regeln om att det är min rättighet att få in pengar den skiter dom i.

Hedan efter skall jag på läkarintygen skriva underskrift och datum där på så allt blir dubbelt så jag slipper det här strulet för det tar verkligen på mina krafter. Jag blir låst när jag inte kan göra något. Inte ens handla mat till min egen tös… snacka om att bara FK kan ta musten ur en och knäcka en totalt. Detta skall jag verkligen ta upp med min kurator och skall ringa FK igen i morgon eftersom jag håller på att bråka med dem att de inte betalar ut rätt summa heller till mig. Jag får för lite desutom… suck säger jag bara. Nu orkar jag inte längre för nu blir jag gråtfärdig. Att allt bara skall krångla. Det är ett mirakel att man fortfarande står på benen.

Åtgärder

Information

Kommentera

