ALB och Resperator

15 12 2010

Som ni redan vet är Zaphir sjuk. Hon är fortfarande sjuk.

Jag å Zebastian gjorde bytet i tisdag. Jag kunde inte ta henne i måndags då jag själv låg däckad. Men i tisdag fick jag henne. Hon hade de redan då kämpigt men syret låg bra. Under natten gick det utför och syret åkte upp och ned. När onsdagen kom så tyckte våran assistent att hon verkade ha de ännu mer jobbigare. Då beslutade jag mig för att ringa efter ambulansen då jag inte kunde ta Zaphir själv i min bil och Zimåe med allt vad två barn innebar samt hålla koll på syret och Zaphir.

Väl inne på sjukhuset så var största problemet andningen. Värderna var inte sådär jätte bra men de blev mer och mer bättre ju mer tiden gick men sen så smällde de till igen. Zaphir fick syre på 10 men kom inte över 70 i satrationen. Detta såg inte bra ut och doktorerna tog de slutgiltiga besluet att skicka henne till Astrid Lindgrens barnsjukhus på deras intensiv avdelning.

När väl beslutet blev taget så fick Zaphir åka upp till intensiven i Visby. Dom sövde ned henne och satte henne i en respirator. Hon andas nu inte själv utan en maskin gör det åt henne.

Respirator! De låter så stort. Det är stort! Alla läkare som har varnat oss. När Zaphir sätts i respirator finns risken att hon inte klarar av att andas själv och nu är vi där. Zaphir är i respiratorn just för att hon skulle färdas till ALB och dom ansåg att de var för riskabelt att ha henne utan resp ifall hon blir dålig under färd. När dom satte in allt satt jag bredvid och höll Zaphir i handen. Strök hennes lilla hand och grät. Hon fick sömnmedel för att hon skulle somna samt smärtlindring och jag gjorde allt för att behålla lugnet. Sjuksköterskorna kom med näsdukar till mig då jag inte kunde sluta gråta och dom strök mig på ryggen. När dom förde ned sitt munstycken för att sätta i slangen (respiratorn) så sög dom samtidigt ut slem ur hennes lungor. De kom en del.

Först sa dom att vi fick åka med. I alla fall Zebastian. Vi var helt inställda på det till de ändrade om planerna och Zaphir skulle få åka själv. När dom kom och sa de så svartnade de nästan för mina ögon. Det här är nackdelen med en ö. När planen slutar gå och båtarna inte går längre ja då är man fast på denna ö. Dom måste väl förstå att man blir helt tokig när man inte får följa med sin dotter och man vet inte ens om hon överlever natten. Jag bara grät…

När dom flyttade över Zaphir från sin säng till båren som skulle in i ambulansen till flyget stod jag bara och grät. Jag stod i ett hörn och försökte ta lugna djupa andetag och tänka hon är i goda händer.  Dom försökte trösta mig med ord som ”jag vet att det är jobbigt. Jag hade också tyckt det är jobbigt att behöva lämna mitt barn här.”

Anledningen till att Zebastian inte fick åka var för att dom inte hade en extra plats i planet och Zebastian skulle i så fall stå och det gick inte. Man tycker väl ändå att dom borde ha tänkt på de och kanske tagit ett annat plan eller så… Den möjligheten borde finnas anser man.

Det som var tur var att mina föräldrar kunde möta upp Zaphir och dom kom till rätta med henne halv 11 på kvällen. När jag väl pratade med läkarna sa dom att hon skulle vara i respiratorn i en längre period trodde dom. När jag frågade om längre period så sa dom en vecka?! Varför fick vi aldrig veta det? De kom som en chock de med. Till oss sa dom under transporten och nu blev de helt plötsligt en vecka och vi kunde inte vara där?!

Zebastian fick ta första flyget i söndags och kom dit. Då hade dom gett henne medicinen som var i deras data system. Men jag stod ju innan och uppdaterade data systemet men det blev inte rätt ändå. Dom vägrade gå efter våran medicinlista som vi hade skrivit och i Zaphirs  journaler va de inte rätt. Hon fick fel dos och de ville inte använda den medicinlista vi hade skickat med för jag visste att förra gången vi var inne var det fel mediciner i journalen. Det skumma var att jag var med när hon uppdaterade i data systemet men uppenbarligen kom de inte med. Men jag fattar inte varför dom inte kunde gå på den listan vi skickade med…

Nu verkar det som de går lite bättre men ändå inte. Zaphirs värden är bättre men hon har fortfarande respiratorn och hon har massor med slem som hon inte får upp. Eller rättare sagt hon börjar få upp det och dom har sugit upp en del. Dom har i alla fall kunnat sänka respiratorn en del och hon fortfarande ligger på 100 och det är bra.

Det är bara så jobbigt att inte kunna vara hos Zaphir just nu. Jag går på penselin och kan inte åka upp pga smittorisken.  Det är grymt jobbigt. Jag vill så gärna vara där och hålla hennes hand och läsa sagor för henne. Jag tycker det är så jobbigt men jag har ju oxå Zimåne men fy vad jobbigt det är. Älskar Zaphir så mycket och önska jag kunde vara där men jag vet att Zebastian har koll. Han är en stark som fixar att vara där själv.

Älskar dig Zaphir och jag hoppas du får komma hem snart. Du är mammas tappra lilla tjej.


Åtgärder

Information

3 responses

15 12 2010
lilian lauberg

Nu gråter farmor igen..Hon är en stark tjej Zaphir…Hon har de bästa föräldrar man kan få…Älskade barn kämpa på ….

15 12 2010
Lars Renman

Anna, har just läst det senaste i din blogg och du kan som ingen annan berätta om tankar som uppenbarar vad som sker i ditt hjärta i din relation med den underbara lilla prinsessan Zaphir.

När mamma och jag besökte Zaphir på BIVA/ALB på lördagkväll 11/12 såg hon så fin ut och sov så lugnt (hon blev ju sövd under transporten) vilket är bra för tillfrisknandet. Tycker BIVA på ALB är fantastisk och de tar hand om henne på det bästa sätt. Det är alltid minst en, oftast två, personer i rummet och de lämnar inte henne någon enda minut. Zaphir utstrålar harmoni och ser så fin ut. Fast ibland protesterar hon när de grejar med alla slangar och slemsuger hennes lungor. Men det är bara tillfälligt. Förstår att du längtar att vara med henne.

Kram, pappa

16 12 2010
Linda

Vi tänker så mycket på er. Men som tidigare personer skrivit så är Zaphir en stark liten kämpe.
Jag förstår att det känns jättejobbigt. Hör av dig om jag kan göra något Anna.

Sänder er alla en styrkens kram!

Kommentera

