Ett ögonblick

9 03 2011

Livet här på ön rullar på. Än så länge har inte Zaphir blivit sjuk. Peppar, peppar ta i trä. Hon är nu 2 år och en stor tjej.  Jag kan inte längre säga bebis till henne. Fast de kommer hon alltid att vara mitt lilla hjärta som inte är så liten längre.

Hon håller mer och mer på att slussas in på Myggan. Super kul tycker vi. När man har varit med å tittat på hur en dag kan gå till så är jag så glad. De verkligen är bra för Zaphir. Härligt att se att de finns något sådant här för våra töser.

Satt idag å tittade på 112 på liv och död eller va den nu hete å så va det ett inslag om att dom tog hand om en liten tjej där hennes knä hade poppat ur led. Ambulanspersonalen som kom dit i programet fick mig att minnas när jag stod bredvid ambulansen innan Zaphir åkte till ALB i resperatorn. Jag grät å frågade om jag fick pussa på Zaphir en sista gång å säga hej då. Självklart fick jag de. Hur många gånger som helst men känslan och bilden etsades kvar. Jag gick in i ambulansen och där låg hon med alla slangar som var i hennes lilla näsa å mun. Hon skulle få åka iväg utan någon utav oss med. Jag stod kvar där å känslan att se hur ambulansen rullar ut och bort å jag kämpade att inte bryta ihop var så jobbig.

Ibland dyker såna där minnen upp. Hur man kände, rädslan, oron och den där maktlösheten. Av olika saker så får de mig att minnas exakt hur det var. Hela bilden om hur det var spelas upp. Jag började gråta ikväll när jag kom ihåg den känslan å den bilden utav att lämna Zaphir som låg i en respirator påväg till ALB (Astrid Lindgrens Barnsjukhus).

Som jag brukar säga, de man inte dör utav blir man starkare utav. Men jag tror de är viktigt att bearbeta jobbiga minnen å bitar som jag tror att jag inte har gjort… Men hur bearbetar man sånt?

Åtgärder

Information

Kommentera

